De mogelijkheden van de digitale revolutie voor de Nederlandse Politie
Collega's,
Ik ben bezig met mijn onderzoeksopdracht van de TLL-R en het onderzoek gaat over de meerwaarde die een mindmappresentatie over een TGO-onderzoek binnen de RSO heeft bij de besluitvorming door de RSO leden.
De vragen zijn:
- Heeft het meerwaarde?
- Waarom heeft het meerwaarde?
- Welke informatie hebben de besluitvormers nodig?
- Beslissen de besluitvormers allemaal op basis van dezelfde informatie, of hebben zij individueel andere wensen?
- Is een mindmappresentatie van de hypotheses en scenario's voldoende om beslissingen te kunnen nemen?
- Is er een beste structuur aan te bevelen van zo'n mindmap?
- Wie moet de mindmap opmaken binnen het TGO-team en waarom juist die persoon?
enz, enz.
Wie is bekend met mindmappen binnen een TGO-onderzoek en zou mij daarbij kunnen informeren/adviseren?
Ik zie graag de reacties tegemoet!
Groet,
Patricia Heij
Tags: mindmap, mindmapping
Permalink Antwoord van Philip van den Heuvel op 6 Juli 2011 op 21.05 Hoewel ik geen antwoord heb op je vraag, heb ik wel een overweging, die je misschien kan gebruiken. Het is althans iets waar ik zelf wel eens tegenaan ben gelopen bij brainstormen over en begrijpen van informatie.
Mijn idee is dat een mindmap binnen een team ALTIJD meerwaarde heeft. Alleen de meerwaarde is niet voor iedereen dezelfde.
Het heeft in eerste instantie vooral meerwaarde voor visueel ingestelde denkers. Zij zullen door de mindmap pas echt een overzicht kunnen krijgen van (kritische) verbanden en invloeden.
Anderen kunnen niet zonder voorbeelden of casussen. Een bepaalde vertakking in een mindmap is voor hen niet "levensecht". Maar twee casussen maken het opeens veel duidelijker. Een mindmap helpt hen wellicht wel om deze voorbeelden te kaderen.
Voor de meer verbaal ingestelde mens is het weer anders. Zij zien liever een set definities, bepalingen en verbanden, geformuleerd in tekst. Een mindmap is dan meer een geheugensteun.
Ik hoor zelf in deze categorie, en ik merk dat een mindmap mij in beperkte mate helpt, maar na verloop van tijd ook kan verwarren. Als de mindmap te groot wordt, ga ik me bijvoorbeeld afvragen: "waarom is er een gebrek aan symmetrie?", "hoe weet ik dat een bepaalde vertakking limitatief is (dat er dus niet nog meer vertakkingen zijn)?", "moet een bepaald verband nevengeschikt of ondergeschikt zijn", "waarom is het ene lijntje een oorzaak en het andere een gevolg en het derde een randvoorwaarde?" etc.
Toch denk ik wel dat een goede mindmap altijd een toegevoegde waarde is. Al zal het bij de één haar of zijn creativiteit op stoom helpen en voor een ander behulpzaam zijn bij het nemen van de juiste beslissingen.
Wat is dan een "goede mindmap"? Als je daar in je opdracht rake ideeën over kan bedenken, zul je ieder die mindmaps gebruikt een goede dienst bewijzen!
Permalink Antwoord van Marga van Rijssel op 9 Juli 2011 op 13.58 Patricia, ik werd net via Twitter attent gemaakt op het artikel "Moorden oplossen met mindmappen en lateraal denken". In het artikel wordt verwezen naar een mindmap "Scenariomapping & Informatiegestuurd Politiewerk (IGP)". Er is ook een link in het artikel naar "De TGO mindmap heeft 5 doelen". Er is zelfs een link naar een video te vinden. Kortom ik denk dat het een zeer informatief artikel is op Lifehacking.nl en zeker de moeite waard om eens te bekijken. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Mindmapping wordt veelal ingezet bij projecten. Als je in Google zoekt op de woorden "Mindmap en project" kom je veel zoekresultaten tegen. Alleen in het Nederlands zoeken kan natuurlijk ook.
Permalink Antwoord van Django op 11 Juli 2011 op 5.24 Beste Patricia
Ik werk sinds jaar en dag met Mindmanager (vanaf de versie 7). Sinds enkele jaren maak ik er ook gebruik van bij mijn tactische analyses binnen TGO's.
Ik ga nu niet allerlei voordelen benoemen. Ik wil me beperken tot slechts een nadeel.
Ten behoeve van het TGO heb ik een template gemaakt. Deze is tot stand gekomen aan de hand van allerlei documenten, checklisten, excel-bestanden-analyseschema's, fotomappen etc. etc.
Het is eigenlijk 'het beste uit verschillende werelden' ; Beter goed gejat, dan slecht bedacht.
Als de data is ingevoerd zou je met slechts een druk op de knop zelfs je volledige proces-dossier kunnen laten genereren, maar dat is de bedoeling niet.
Als na de hectische fase, de START-rapportage is gemaakt (gegenereerd), pas ik in Word toch nog altijd de lay-out aan.
Dat is tevens het moment, waarop ik geneigd ben om afstand te nemen van Mindmanager.
Immers correspondeert de lay out niet meer met de inhoud van de mindmap. DUS.... knippen en plakken vanuit Word terug naar Mindmanager, iedere keer weer opnieuw als er (evt. tekstuele) aanpassingen zijn gemaakt. Mijn rapportage moet namelijk een-op-een hetzelfde zijn als mijn mindmap.
Ik ben dan geneigd om in Word te blijven werken, waardoor de voordelen van Mindmanager naar de achtergrond geschoven worden, tenzij ik dubbel werk wil verrichten.
Als Tactisch Analist TGO heb je het filmpje cq. de filmpjes (scenario's) tussen de oren en je bent geneigd om de HOE-vragen middels het Word-document verder te beschrijven. Naar gelang het onderzoek vordert, wordt de afstand tussen het start-document (MIndmanager) groter ten opzichte van de rapportage (Word-document).
Nu moet ik toch een voordeel noemen. Zonder de gevulde mindmap-template, zou de rapportage niet zo compleet zijn geworden.
Ik kan nog vele voordelen benoemen van Mindmanager.
Feit is, dat het een kwestie van discipline is om de mindmap te blijven vullen. Dat betekent aan het begin van het TGO extra inzet, doch deze verdien je aan het eind dubbel en dik terug.
WAARSCHUWING:
Knip en plak NOOIT vanuit een pdf-bestand naar Mindmanager. Hierdoor worden tekens gekopieerd, waardoor Mindmanager niet meer in staat is om het bestand in te lezen. Je moet dan weer opnieuw beginnen!
Ik zou je best nadere informatie willen geven , over de wijze waarop ik die template gemaakt heb en wat deze precies inhoud. Op al jouw vragen heb ik wel een antwoord.
Gezien het feit, dat deze site een relatief open bron is, moeten we even bedenken, op welke wijze wij met elkaar in contact kunnen komen, zonder ' Big brother is watching you' een handje te helpen..
Succes
Permalink Antwoord van Patricia Heij op 22 Juli 2011 op 10.59 Django,
Ik zou graag een keer een afspraak maken om hierover met je in gesprek te gaan. Ik neem via gewone mail even contact op.
De inhoud van de waardevolle reacties zullen je helpen: inderdaad helpt mindmappen in een team, bij elk type probleem, vooral als je Prezi gebruikt om het resultaat te presenteren. Zie een interview met Ed van Uden, ICT Onderwijs Begeleider, Mindmap Nederland gecertificeerd trainer en Mindmap licensed instructor in het boekje "Presenteren met Prezi" van Hedwig van Groenendaal, @hedwygNL.
Ik zou hem bellen voor een gesprek en je slaat 2 vliegen in 1 klap. Telefoonnummers van beiden geef ik je graag!
Welkom bij
Politie 2.0