De mogelijkheden van de digitale revolutie voor de Nederlandse Politie
Pitch%2014%20november%202010bw%5B1%5D.doc
Sinds anderhalf jaar zijn we - vertegenwoordigers uit vrijwel alle korpsen en uit diverse geledingen- bezig om een nieuw intranet van de grond te krijgen binnen politie Nederland. Het komt voort uit een groep van projectleiders intranet van de korpsen die uit ongenoegen zich ging mobiliseren om de vraagzijde te organiseren en zo beter in gesprek te kunnen zijn met de VtsPN.
Nu anderhalf jaar verder, is het bestaande traject geevalueerd, is er een visie intranet ontwikkeld- analoog aan politie 2.0-, en zijn wensen en eisen uit de korpsen met vertegenwoordiging uit de verschillende VG's vastgesteld en getoetst aan de visie en persona's. Vraag is hoe nu verder?
Onze volgende stap volgens het projectvoorstel is en was toetsen of de wensen en eisen met Webmanager 9 uitgevoerd kan worden (actie Vtspn) en streven naar een volwaardig project. Dat laatste lijkt niet haalbaar en daarom deze vraag.
Heeft iemand suggesties hoe verder te gaan?
Het zou nl jammer zijn als we de energie die bottum up is voor de ontwikkeling van een gezamenlijk intranet of als je het zo wil noemen 50.000 intranetten zonder korpsgrenzen te stoppen om straks weer opnieuw te beginnen... Zelf willen we in ieder geval convergeren door samen te werken en niet ieder voor zich. Er zijn goede contacten met PKN, NPI, korpsen, Vtspn (bedrijfsvoering).
Bedankt voor jullie reacties.
Edith Lommerse
voorzitter platform Intranet Land
Tags:
Permalink Antwoord van Marga van Rijssel op 4 Maart 2011 op 16.52
Permalink Antwoord van Chris Karreman op 4 Maart 2011 op 20.53
Permalink Antwoord van Marga van Rijssel op 4 Maart 2011 op 20.57
Permalink Antwoord van Chris Karreman op 5 Maart 2011 op 12.04
Permalink Antwoord van Marga van Rijssel op 5 Maart 2011 op 12.34
Permalink Antwoord van Leo ten Thije-Boonkkamp op 9 Maart 2011 op 23.46 Stap af van webmanager. De regio NOG gebruikt Smartsite (www.smartsite.nl) geleverd door de firma Imtech. Kan het alleen maar aanbevelen en zal op de lijst van eisen (veel) meer tikken scoren dan webmanager.
Vergelijken? Zie http://www.cmsmatrix.org/ , kies voor webmanager en Smartsite en zie de verschillen. Ok, de testen zijn van 2006 en webmanager heeft niet stil gezeten, maar Smartsite zit ook niet stil en Smartsite wordt door heel veel overheidsinstanties gebruikt.
En nee: ik heb geen aandelen Smartsite, maar ben wel een tevreden gebruiker.
Permalink Antwoord van Chris Karreman op 10 Maart 2011 op 11.23 Voor de Internetsite www.politie.nl is gekozen voor Open Source. Hippo is het geworden. De technische uitrol is niet zo interessant, wel hoe van 26+ redactieraden er één samenwerkende redactieraad gemaakt gaat worden.
Dusssss.....
BTW: in dit traject gaat zeker bezien worden of www.politie.nl ook IPv6 gaat ondersteunen. Hebben we dat in ieder geval al gehad :)
Permalink Antwoord van Ronald Wopereis op 10 Maart 2011 op 9.59 Als ik webmanager en smartsite (beide closed source) vergelijk met drupal en typo3 (beide open source) dan vraag ik mij af of de term zelf, "intranet", misschien blokkeert. Intranet is toch nog 1.0 (broadcasting) terwijl de 2.0 meer gaat in de richting van het doorzetten van berichten, van het ene platform naar het andere.
Wellicht helpt het om meerdere, elkaar niet uitsluitende, perspectieven te kiezen. Het "doorzetten van berichten, van het ene platform naar het andere" is zo'n perspectief.
Ter inspiratie: http://www.dodccrp.org/files/Alberts_UC2.pdf
Hartelijke groeten,
Ronald
Permalink Antwoord van Philip van den Heuvel op 10 Maart 2011 op 12.47 Eén intranet is natuurlijk waar we naar toe gaan, waarbij het ook steeds meer van een informatiemiddel tot een communicatiemiddel zal worden, en waarbij uiteindelijk de grens met internet ook steeds verder zal vervagen.Als een project hiervoor "niet haalbaar lijkt", is dat een gemiste kans, al weet ik de details daarvan niet. Toch betekent dit niet dat de energie die jullie er nu in hebben gestoken verloren gaat.
Anderszijds kan ik ook wel een beetje begrijpen dat een project hiervoor lastig is. Jullie ambitie ligt heel hoog. Misschien zelfs te hoog? Marga verwijst naar het project van Rijkswaterstaat. Als ik me niet vergis hebben zij echter hun functioneel ontwerp laten maken door Mirabeau, en de bouw laten doen door PinkRoccade. En bedenk daarbij dat de politie als organisatie minstens vijf keer zo groot is, vermoedelijk een diffuser werkveld heeft en meer contact met publiek.
Daarbij noem je zelf dat het voorgestelde intranet een voorloper moet zijn van het BVWEB, dat in 2015 operationeel moet zijn. Ik vraag me bijna af of het ontwikkelen en uitrollen van een nieuw intranet dan nog wel verstandig is. Zou het niet veel zinvoller zijn om deel uit te gaan maken van de ontwikkeling van BVWEB? Als de mensen die daar mee bezig zijn, verstandig zijn, zullen ze jullie input met open armen ontvangen. De transitie naar dat BVWEB zal nog moeilijk genoeg worden. Jullie energie kan dat proces versnellen en de kwaliteit verbeteren.
Daarbij valt me op dat er nog wel een redelijk grote afstand zit tussen de "Wensen en eisen" (die behoorlijk praktisch van aard zijn) en de Visie (incl. 3.1 van het projectvoorstel). Anders gezegd: Voor mij is nog niet bewezen dat een intranet dat voldoet aan de "Wensen en eisen" ook daadwerkelijk de neergelegde Visie vervult. Neem bijvoorbeeld de volgende twee zaken.
Dé grote uitdaging voor een landelijk intranet is wat mij betreft juist het ontwerpen van een robuuste interne "logica", die aansluit bij de werkprocessen en die garandeert dat begrippen overal hetzelfde betekenen. Het CMS moet niet alleen een taxonomie ondersteunen, maar moet vooral een eigen, goed doordachte logica hebben. Voorwaarde N030 mag wat mij betreft gewoon een eis zijn, waar de functioneel beheerders van het intranet een grote rol in hebben. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met het naast elkaar leggen van de logica van de verschillende korpsnetten, daar een wat abstracte beschrijving van te maken, kijken wat werkt en niet werkt, etc.
De tweede grote uitdaging is de gebruikersvriendelijkheid. De impact daarvan op de gebruiker kan niet voldoende benadrukt worden. Om niet in herhaling te vervallen verwijs ik even naar een blog die ik eerder schreef. Ik ben ervan overtuigd dat projectleiders en functioneel beheerders van intranet daar heel veel interessante dingen over kunnen zeggen.
Bovenstaande klinkt hier en daar wat kritisch maar het is positief bedoeld. Misschien lukt een project niet, maar er zijn belangrijke zaken die je wel kan doen, ook als het geen eigen project is:
1. Sluit aan bij BVWEB
2. Ga op zoek naar een robuuste logica, in aansluiting op de taxonomie die je noemt.
3. Zet normen voor een intuïtieve gebruikersinterface
Succes!
Permalink Antwoord van Edith Lommerse op 11 Maart 2011 op 10.28 Beste mensen,
dank voor jullie reacties, ons gaat het minder om de techniek maar meer om de samenwerking en convergentie van de verschillende intranetten; Wel goed om de verschillende mogelijkheden en inzichten te weten. Overigens kreeg ik via via het verzoek om te melden dat het persbericht niet verzonden is maar is bedoeld om aan te geven hoe het zou kunnen zijn als we de energie bundelen en gebruikmaken van elkaars inzichten en expertise!! Maar stel je voor dat het zou lukken?
gr Edith
Permalink Antwoord van Marga van Rijssel op 11 Maart 2011 op 11.04
Permalink Antwoord van M. - op 14 Maart 2011 op 21.39 Ik heb toch inmiddels een aantal visiedocumenten gelezen en ook meegewerkt met het schrijven ervan, maar deze visiedocumenten lopen altijd achter en voordat er besluitvorming plaatsvindt (jaren-termijn) is deze al achterhaald en dan beginnen we weer met een nieuw visiedocument. Ik zie nog maar weinig innovatie en voortgang politiebreed op dit vlak.
Wel complimenten voor de bovenstaande lijst met wensen en eisen, erg compleet!
Gewoon beginnen!
Ik zou zeggen: Wees niet te bang om ergens aan te beginnen met een politie-intranet, het hoeft er niet in één keer te staan, met uitzondering van een aantal basisfunctionaliteiten natuurlijk. Ga niet zoeken naar een content-managementsysteem dat aan alle eisen moet voldoen, want dat kun je niet vinden. We doen bij de politie heel veel taken die niet in een standaard-keurslijf kunnen worden geperst.
Open-source en eigen initiatief
Mijn advies: Neem een open-sourceoplossing zonder licentie/vendor-lockin en zet een knap team bij elkaar die uit puur maatwerk modules aan deze open-sourceoplossing gaat bouwen en deze ook onderhoudt en continu aanpast aan de wensen/eisen van deze tijd (o.a. de landelijke overheidswebstandaarden) en dit niet alleen op verzoek na ellenlange vastlopende besluitvormingsprocressen, maar ook op eigen initiatief.
Bij nagenoeg elk intranet waar ik intern naar toe surf kun je zien dat het eenmaal is neergezet, qua content redelijk wordt bijgehouden, maar qua techniek stil staat en dus al is gedateerd bij in gebruikname (bezuinigingen?).
Bijvoorbeeld als ik de eerste de beste site in een niet IE-6 browser bekijk dan schaam ik mij diep!
Zelf doen!
We kunnen eindeloos gaat zoeken naar de juiste CMS'sen, ik zou zeggen, kies er een met een aantal makkelijke basisfunctionaliteiten waar je naar wens zelf maatwerk-functionaliteit aan kunt toevoegen.
Blijkt een module niet aan te slaan, gelijk schrappen (ik vergelijk dit altijd met bijvoorbeeld RTL4 die programma'van de buis haalt als deze niet 'scoren' of met Google die hele applicaties (Wave) direct uitfaseert).
Een mooi voorbeeld?
Als ik wat rondkijken op het politie-intranet dan ben (en blijf) ik toch altijd wat jaloers kijken naar het Korps-intranet van de regiopolitie Utrecht. Zaken zijn goed op orde, actueel (goed contentbeheer) en de kennisbank ik altijd gevuld met informatie waar ik wat aan heb op straat. De structuur van de site is helder en geen speeltuin.
Het vorige korpsnet had bij mij ook al de toon gezet en ik weet dat veel collega's van mij naar Utrecht surfen om daar hun informatie te halen.
Dit kunnen we bijvoorbeeld landelijk onderkennen: met z'n allen aansluiten bij Utrecht. Iedereen haalt diep adem en zet zijn of haar trots overboord (ik weet het, dat is moeilijk, maar ik ben ertoe bereid). Iedere regio heeft nog zijn eigen clubje ontwikkelaars/contentbeheer.
We kunnen deze allemaal landelijk bij elkaar zetten (ook i.c.m. telewerken) en er samen iets moois van maken, een goede leidinggevende erop met kennis van zaken, wellicht een intregratie met de bibliotheek van de politieacademie?
Het kan zo mooi zijn.... en zo snel....
Het hoeft ook niet persé miljoenen te kosten, eigenlijk kan dit redelijk goedkoop worden ontwikkeld. Het personeel heb je al in dienst, je hebt genoeg visiedocumenten, API's zijn gratis (http://code.google.com) en de Vts heeft wel een servertje over toch?
Mijn achtergrond:
Vanaf 2004 ben ik naast mijn blauwe werk o.a. werkzaam als webapplicatiebouwer die puur op verzoek vanuit de operationele politiezorg een modulair maatwerk-cms/intranet heb gebouwd binnen de Dienst Spoorwegpolitie en inmiddels voor een groot deel van het KLPD.
Dit CMS is modulair opgebouwd op basis van de open-source-standaarden PHP en MySQL en is gekoppeld aan de Active-Directory van het korps en voldoet tevens aan de gestelde WPG-eisen en zoveel mogelijk aan de webrichtlijnen van de overheid.
Dit intranet en CMS is momenteel puur gericht op de operationele dienstuitvoering, dus geen weblogs, ellenlange fora of discussies, nee puur geënt op het werk op straat. Hoe vangen we met de juiste informatie de meeste boeven en hoe houden we elkaar op de hoogte van de noodzakelijke opsporings- en handhavingsinformatie en hoe vinden we elkaar?
Tevens hebben we binnen de operationele dienstuitvoering een operationele kenniswijzer gebouwd die direct de collega op straat moet kunnen ondersteunen in zijn werk: Hoe kan ik criminaliteit (op thema) herkennen, wat mag ik en wat moet ik doen? Een direct antwoord op een directe vraag.
Deze open-sourceontwikkeling heeft het korps niets (!) gekost behalve enige personeelskosten.
Het CMS is inmiddels actief vanaf 2005 en draait nog steeds en is nog nooit offline geweest (m.u.v. enkele bugs...).
Twitter-feeds van het KLPD en de politieacademie en Google-Maps standaard in de applicatie geïntegreerd.
Aan het CMS/intranet wordt dagelijks gesleuteld om deze zoveel mogelijk te laten voldoen aan de eisen van deze tijd.
Het KLPD heeft ballen getoond om hier energie in te steken, maar heeft zeker zijn meerwaarde inmiddels aangetoond zowel intern als direct voor de veiligheid op straat.
Een nadeel tot nu toe is dat er maar weinig (zeg maar formeel:geen) ondersteuning is te krijgen bij de Vts voor deze (wereldwijde) open standaarden,dat remt wel de ontwikkeling. Wellicht in de toekomst (nog) beter!
Welkom bij
Politie 2.0
Februari 15 2013 van 21.00 tot Mei 31 2013 bij 12.00 – Bij jouw in de buurt
April 4 2013 van 18.00 tot Mei 30 2013 bij 19.00 – La Vie Utrecht