De mogelijkheden van de digitale revolutie voor de Nederlandse Politie
Het is live!
Een van de eerste producten uit de Hoftoren. "Het feit dat je al kan kijken naar een nationale homepage is al bijzonder" en "eind dit jaar maken we n grote volgende stap en wordt het n echt intranet" schreef de communicatiechef NP.
Wat vinden jullie ervan?
Gebruiker centraal? 2.0? Gebruiksvriendelijk? Handig? Saamhorigheid? Trots dat alle korpsen en vtsPN hun homepage instelling hebben aangepast? Timing?
Ik hoor het graag.
Peter
Tags: intranet, nationale politie
Permalink Antwoord van Pieter op 3 Mei 2012 op 10.16 Vormgeving heel mooi, duidelijk. En was hard nodig voor de onderlinge samenhang binnen politie Nederland.
Het informatie aanbod valt nu wat mee, maar zal snel toenemen!
Minder praktisch: twee extra muisklikken om bij je eigen intranet te komen.
Wat dat betreft: zo snel mogelijk opruimen van de regionale intranetten.
En zorg voor een optimale inrichting, dat ontbreekt in het Noorden helaas.
Permalink Antwoord van Marga van Rijssel op 3 Mei 2012 op 10.54 Peter, ik denk dat het allemaal met management van verwachtingen te maken heeft. Wat versta je onder een echt intranet? Wat verwacht je er van? Als je gewend bent aan omgevingen zoals Politie 2.0, Ambtenaar 2.0, Pleio, Facebook, Google+, Twitter, iPlein, Yammer, LinkedIn om zo maar even wat sociale omgevingen te noemen, is dat dan het intranetgevoel? Wat voor idee heb jij over een nieuw NP intranet? Wanneer voldoet het aan jouw verwachtingen? Voldoet een pagina met het laatste nieuws aan jouw verwachtingen? Of zet je liever een RSS feed zoals Google Reader aan met het laatste nieuws. En heb je daar dan een intranet voor nodig? Of is het een combinatie van allerlei functionaliteiten. Nieuws, blogs, discussies, het delen van links, foto's, audio en video's? Techniek ofwel de tooltjes zijn nooit het probleem. Techniek is er in overvloed, in alle soorten en maten. De grote vraag blijft, wat wil je doen met een intranet? Wat is het doel? Wat wil je bereiken? En dat bedoel je waarschijnlijk met "gebruiker centraal" of zoals het ook wel genoemd wordt "diender centraal"? Hoe zou een intranet aan ieders verwachtingen kunnen voldoen? Wat is het gezamenlijk idee bij een nieuw NP intranet? En hoe krijg je zo'n idee levend? Ik ben ook wel benieuwd wat je er nu zelf van vindt. Dat haal ik niet uit bovenstaande oproep. Ik zelf vind het idee van Intellipedia nog steeds een van de mooiste voorbeelden van de inzet van sociale media voor politiewerk.
Permalink Antwoord van Jan Peters op 3 Mei 2012 op 22.39
Permalink Antwoord van Marga van Rijssel op 3 Mei 2012 op 23.01 Jan, er is niemand die zegt dat collega's niet hard gewerkt hebben. Het gaat ook niet over vertrouwen of over de juiste weg. Maar waarom niet gewoon iets helemaal nieuws, met daarbij een gezamenlijk afscheid nemen van het oude? Waarom geen plons in de 21e eeuw? Zonder eerst met de ene teen te voelen hoe koud het water is en dan met de andere teen? En dan nog een paar keer opnieuw hetzelfde ritueel. Het gaat er toch ook om of alle 60.000 ofzo collega's er blij van worden. En niet alleen de projectleiding?
Permalink Antwoord van Leo ten Thije-Boonkkamp op 3 Mei 2012 op 22.45 Ik was vol verwachting over het nieuwe intranet. Er deden al verschillende verhalen in de ronde hierover, verhalen die het de moeite waard maakte om er naar uit te kijken. 1 mei: ik klik op Internet Explorer en zie de nieuwe homepage NP. Na 1 minuut ben ik er eigenlijk al achter dat de hele website bestaat uit maar liefst 7 artikelen, een klikkaartje en...... dat was het eigenlijk wel.
Ik ben een beetje teleurgesteld. Ik had toch minimaal verwacht dat alle informatie over de totstandkoming van de Nationale politie op deze site zou staan, dus inclusief alle tot nu toe uitgegeven nieuwsbrieven, weblogs, nieuwsberichten, documenten, enz. Maar nee, deze zijn niet te vinden en de nieuwste nieuwsbrief klikt naar de politieacademie. Waarom niet in eigen beheer gehouden?
Ik had dus veel meer inhoud verwacht, landelijke informatie waardoor de regio-intranetten die info alvast kunnen verwijderen.
Verder ben ik benieuwd hoe de navigatie in de website geregeld zal worden. Hoe wordt dadelijk al die landelijke info op een duidelijke overzichtelijke manier toegankelijk gemaakt.
En ja, natuurlijk verwacht ik de Twitter van onze @kwartiermaker op de startpagina of een subpagina.
Op dit moment is het een zeer statische site met zeer weinig inhoud. Als het aan mij had gelegen was de datum waarop alle startpagina's werden omgezet naar de landelijke site nog een half jaartje uitgesteld om zo met een goed gevulde website op de proppen te komen.
Permalink Antwoord van Jan F. Slager op 3 Mei 2012 op 23.25 De eerste keer IE openen met de landelijke pagina valt onmiddellijk op: NKP Bouwman kijkt mij aan. Ik scan de pagina, vind het best en moet vervolgens nog een paar keer klikken eer ik op de 'eigen' intranetsite terechtkom. Zie dan vanuit mijn ooghoek dat die landelijke pagina ook nog openstaat, kennelijk zijn er dus 2 sessies actief. Goed voor de performance denk ik dan.
Nadien, als ik IE open, zit die landelijke pagina steeds in de weg. Geen echt nieuws, sowieso weinig aanbod. Een beetje zoals die irritante Code Blauw popup.
Waarom een halffabrikaat presenteren, waarom niet wachten tot je écht iets te bieden hebt? Tijd i.p.v. kwaliteit, het gevoel wat mij bekruipt ook bij de totstandkoming van de NP?
Ik ben het helemaal met je eens eigenlijk. Ik klik gelijk door naar mijn eigen intranet. Ben eigenlijk te overbezet in mijn rooster en met mijn werk om rustig dat allemaal te bekijken. Ik vind het meer lastig dat ik een aantal keren moet klikken om bij mijn eigen info te komen.
Ik zal er de volgende keer eens op letten hoe de pagina eruit ziet. En of er iets te lezen is enz.
Permalink Antwoord van Marga van Rijssel op 3 Mei 2012 op 23.58 Een impressie voor de thuisblijvers.
Permalink Antwoord van M. - op 4 Mei 2012 op 0.00 Het is een begin en dit begin neerzetten is al lastig genoeg met 26 bazen...
Eea heeft potentie, een grote groep collega's uit het veld denkt mee. Als het uitkomt wat het plan is hebben we een prachtig intranet in 2015....
By the way, ook een CMS met potentie (Hippo), open-source geen vendor-lockin dat is toch wel een keuze binnen de NL politie die bijzonder is.
Wat mij betreft is deze eerste oplevering té minimaal voor deze tijd. Ik weet helaas dat het nieuwe intranet van heel veel factoren afhankelijk is binnen onze organisatie, als is het niet in 1e instantie de Nederlandse politieke besluitvorming over dag-1, een landelijke HRM-poot, een nieuw dienstnummer, een landelijke active directory, etc.
Ik weet wel dat er keihard achter de schermen wordt gewerkt om er echt iets moois van te maken!
Permalink Antwoord van Marga van Rijssel op 4 Mei 2012 op 0.07 2015??
Permalink Antwoord van M. - op 4 Mei 2012 op 0.22 Vóór 2015 merken we natuurlijk al wat, maar in 2015 moet het helemaal 'af' zijn zoals beoogd. Het is natuurlijk nooit af...
Permalink Antwoord van Marga van Rijssel op 4 Mei 2012 op 9.04 Ok. En wat is helemaal af? Wat kan ik er dan mee?
Welkom bij
Politie 2.0