Politie 2.0

De mogelijkheden van de digitale revolutie voor de Nederlandse Politie

Bij PolitieKennisNet denken we er aan om meer multimediale content toe te voegen. Maar de grote vraag is natuurlijk: wie kan dat zien? Bij een aantal korpsen zijn de geluidskaarten er uitgehaald, en streaming video en/of flash zijn vermoedelijk ook niet altijd mogelijk.
En hoe zit het met https ?

Wie heeft tips, ervaringen of weet hoe het in het eigen korps geregeld is?

Tags: PKN, audiovisueel, foto, multimedia, video

Weergaven: 8

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

In bijna alle korpsen gaat dat denk ik niet werken. Flash en streaming video en/of audio wordt door het OOV portalen tegen gehouden. Https kan wel, hiervoor is een whitelist beschikbaar. Een vtsPN'er kan je er ongetwijfeld meer over vertellen.
De meeste regio's maken gebruik van WBT's, window based terminals. Die hebben geen geluid en alle acties moeten op serverniveau worden uitgevoerd en doorgestuurd naar die WBT. Mocht je dus een video oid willen gaan gebruiken en die wordt door meerdere mensen tegelijk bekeken, krijgen de servers het druk, heel druk.

WBT's zelf zijn heel domme dingen eigenlijk, alleen maar doorgeefluikjes zogezegd. Beheerstechnisch een perfect systeem, performancetechnisch minder.
Tot mijn eigen verbazing kon ik op mijn WBT pas geleden gewoon de video van een relevant nieuwsitem op rtlnieuws.nl bekijken omdat de WMP 10 plug-in het gewoon doet (lang leve xml!) Probeer het zelf maar eens, maar alsjeblieft niet allemaal tegelijk!!!!

Toen ik vervolgens aan Servicedesk West-Nederland vroeg om mijn geluidskaart te activeren werd ik natuurlijk doorverwezen naar de vts-Liaison in mijn korps. Die wilde eerst helemaal niet geloven dat het kon. Ik nam 'm dat niet kwalijk omdat ik als gevolg van mijn eigen PITD-ervaringen ook bijna van mijn stoel was gevallen. Maar een overtuigende screenshot later, was ook hij een gelover. En er ook van overtuigd dat ik dat geluid niet ging krijgen en ook maar niet te lang moest blijven rekenen op de beelden.

Niet van deze tijd natuurlijk, maar gezien de geschetste client-server situatie door Leo voorlopig misschien toch maar verstandig.

PS Ik heb de videobeelden overigens nog steeds. Het is alleen ook nog steeds pre-polygoon :)
In Midden en West Brabant hebben we een paar maanden geleden een formeel verzoek ingediend bij de vtsPN VG Zuid om te onderzoek wat de mogelijkheden voor bewegende beelden zijn. Wij hebben daarop nog geen formeel antwoord gekregen. Informeel werd te kennen gegeven dat het bijbehorende prijskaartje voor zowel verbindingen als extra servercapaciteit waarschijnlijk te hoog zal liggen. Maar met een prijs in de hand weet je tenminste over welke bedragen het gaat en dat maakt de discussie makkelijker. Met zo'n prijs kun je bv. een welbewuste keuze gaan maken voor standalone PC's waarop je wel mag Youtuben of Twitteren.

Wij hebben namelijk, samen met Brabant ZO en Hollands Midden, ook een verzoek ingediend bij de vtsPN service liaisons voor opname van Twitter op de whitelist PITD. Dat verzoek is niet eens verder gekomen dan de liaisons. Voor communicatiedoeleinden werd geadviseerd om een standalone in te zetten.

Ik zou dus nog een langs en hard nadenken voordat er geld en tijd wordt gestoken in multimediacontent. Wat ontzettend jammer is want video is echt een mooie communicatiemiddel wat ook op internet alleen maar belangrijker zal worden.
VTSPN heeft in de PC's van ZAWA https verbindingen afgesloten.
Geen gebruik van geluidskaarten en video mogelijk
Zelfs het ontvangen van zakelijke mail incl toegevoegd bestanden is onmogelijk gemaakt. Het maakt het onwerkbaar. Soms zijn hierdoor niet toegestane routes soms noodzakelijk.

Hans Moleman beheerder Domein Meldkamer GMK

RSS

Wij, de overheid

ConnectedCops.net

Ambtenaar 2.0

Politie op Twitter

© 2013   Aangemaakt door Politie 2.0   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden