Politie 2.0

De mogelijkheden van de digitale revolutie voor de Nederlandse Politie

Grote hoeveelheden data overspoelen het internet. Dit heeft enorme invloed op het vak business intelligence zoals we dat nu kennen. Termen als raw data en big data gaan over deze trend. In plaats van krampachtig te proberen de informatievraag te centraliseren en te regisseren, lijkt het steeds logischer om iedereen de mogelijkheid te geven in zijn eigen informatie te voorzien. Geef iedereen een smartphone en de beschikking over de juiste tools, zodat hij/zij zelf 24/7 overal over zijn eigen informatie kan beschikken. De gebruiker at the rescue.

Tags: big, buisness, data, intelligence, raw

Weergaven: 318

Berichten in deze discussie

Ik dacht zelf in eerste instantie aan politiemedewerkers. Informatie Gestuurde Politie, Intelligence Gestuurde Politie of welke naam je er ook aan wilt geven. Iedereen is inderdaad een wat rekbaar begrip. Er zijn heel wat gegevens op internet te vinden, die gebruikt kunnen worden. In combinatie met gegevens, die politiemedewerkers zelf ter beschikking hebben, kan "iedereen" zijn eigen informatie ontsluiten op elk tijdstip en plaats die hij/zij wil. Informatie die iemand nodig heeft, verschilt immers per geografisch gebied, per tijdstip en per persoon. Het aanbieden van informatie in systemen voor Business Intelligence zoals we die nu kennen, schieten daar in mijn ogen in te kort. Ze lopen altijd achter en hebben slechts beperkte specifieke informatieve waarde.

Mee eens en ik zou het niet willen beperken tot smartphones, maar zie het liever breder als in BYOD (bring your own device ;-) 

Edith, je hebt helemaal gelijk. Het hoeft niet perse een smartphone te zijn, maar kan net zo goed een tablet, laptop of desktop zijn. Any device ;-) Belangrijk is dat je met een device vrij het internet op kunt en daarnaast veilig contact kunt zoeken met het bedrijfsnetwerk. Sommigen noemen dit dan ook wel weer CYOD, Connect Your Own Device. Er zijn al heel veel bedrijven, die hier inmiddels ervaring mee hebben.
Ja, het kan wel. Ook voor andere devices. De techniek is er. Je moet het alleen willen en ook gewoon gaan doen. Niet dat het technisch nu allemaal heel eenvoudig is, maar het kan gewoon allemaal wel. Echt!

Prima idee. Direct doen. Helaas zal, in topdown organisaties als bijv. de politie, dat zeker (nog) niet lukken. Voorzichtig worden leidinggevenden & wijkagenten van smartphones voorzien. Opsporing op uitvoeringsniveau nog niet  Voorzichtig wordt er incidenteel getwitterd. Communicatie afdelingen zoeken naar wegen om zo weinig mogelijk aan "buiten" te verstrekken en de imagoschade beperkt te houden. Het liefst via een Twitterprotocol.Infodesken zitten als kippen op hun eieren. Communicatie en informatie is van "ons" en wij alleen gaan daarover en niemand anders. Veel heeft ook te maken met het beschermen en in stand houden van de eigen afdeling. Het structureel antwoorden van informatievragen via smartphones of andere devices heeft gevolgen voor de eigen werkomgeving en niet te vergeten de werkgelegenheid. Smartphones zijn per definitie een bedreiging voor veiligheid in het kwadraat. Volgens mij zijn smartphones eerder een bedreiging voor de werkgelegenheid. Dat ze functioneel bijdragen aan basispolitiewerk in het algemeen en daardoor effectiviteit zijn wordt vergeten. Hoe lang heeft het geduurd dat het intranet werd ingevoerd. De beslissers van toen waren niet de gebruikers van toen. De beslissers van nu zijn inmiddels ook gebruikers geworden. Dat schept kansen.

Robert, ik kan een heel eind met je mee gaan. Nu ben ik alleen niet iemand van bedreigingen en vooral iemand die overal kansen ziet. Ik denk juist als je meegaat met de beweging, die er nu is, je juist werkt aan het in stand houden van je afdeling. Ik zie ook niet zo dat dit ten koste gaat van de werkgelegenheid. Er is juist heel veel te doen. Het werk verandert, maar verdwijnt niet. Communicatieafdelingen krijgen een andere rol, maar worden daardoor niet minder belangrijk. En dat geldt ook voor infodesken. Heb je voorstellen om aan deze impasse een positieve draai te geven? Ik hoor ze graag.

How IT Can Empower Your Employees

"de burger" beschikt al over technologie om te voorzien in zijn eigen informatiebehoefte - of is hard op weg althans om zich te 'emanciperen' op dat vlak. Ik denk dat Marga deels gelijk heeft, informatie tools zijn 'power to the people', hoewel centralisatie en integratie van informatie bedoeld voor misdaadbestrijding wel ontzettend belangrijk is.

Mag ik een ietwat commercieel getint voorbeeld geven van een werkwijze dat in Nederland (nog) niet bestaat?

En als ik me hierin vergis, dan hoor ik het graag natuurlijk.

Claudio

RSS

Wij, de overheid

ConnectedCops.net

Ambtenaar 2.0

Politie op Twitter

© 2013   Aangemaakt door Politie 2.0   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden