Politie 2.0

De mogelijkheden van de digitale revolutie voor de Nederlandse Politie

Wat kan Web 2.0 en Open Source voor Politiewerk en Business Intelligence betekenen?

Een artikel in Computerworld Can Web 2.0 save BI vertelt over hoe een politiechef in Utah het aantal misdaadanalisten van één naar elf heeft uitgebreid zonder nieuwe medewerkers aan te nemen. Hij voorzag tien medewerkers van makkelijk te gebruiken Web 2.0 tools zodat ze gegevens vanuit allerlei bronnen konden combineren en manipuleren. Zijn medewerkers zijn gamers en gebruiken de nieuwe BI tools om geografische misdaadprofielen en gegevensanalyses te maken. Vroeger duurde het dagen voordat de enige analist een rapport beschikbaar had, nu "seconden". De toegevoegde waarde is dat ervaren politiemedewerkers hun straatervaring kunnen gebruiken bij de misdaadanalyse. BI 2.0 betekent een grote verandering, ook voor de IT-afdeling.

Onlangs is er een congres geweest over Open Source in GEO ICT. De onderwerpen Open Standaarden, Open Geo Standaarden, Open Source GEO ICT kwamen aan de orde. Er was een presentatie hoe een bestaande GIS omgeving opnieuw werd ingericht met Open Source mogelijkheden. Erg indrukwekkend was de presentatie van Milo van der Linden. Alle voorgaande sprekers hadden gezamenlijk een heel duidelijk verhaal neergezet over de mogelijkheden van GIS Open Source. Milo koos er voor een demonstratie te geven van de mogelijkheden van beschikbare GIS Open Source toepassingen in combinatie met data, die via internet beschikbaar zijn. Hij had de avond er voor data die beschikbaar was op internet bij elkaar gezocht en met behulp van mashups maakte hij de data zichtbaar in Google Maps. Dit ging razendsnel en gaf een zeer goed beeld wat er allemaal mogelijk is met Open Source toepassingen en Web 2.0 tools. Het is relatief eenvoudig om op deze manier specifieke gegevens te combineren met gegevens die beschikbaar zijn op internet en te presenteren in een GIS-omgeving die vrij beschikbaar is op internet.

Veel onderwerpen komen hier uiteindelijk bij elkaar Politiewerk, Business Intelligence 2.0, GIS, Open Source en Web 2.0 tools. Een mooie Open Source toepassing vind ik Flamingo.

Tags: bi, bi20, business_intelligence, open_source, opsporen20, politie20, web20

Weergaven: 22

Berichten in deze discussie

Klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het denk ik ook. De dagelijkse politiepraktijk is weerbarstig en het kunnen vinden van betrouwbare informatie is iets anders dan even snel wat bronnen raadplegen. Op de meldkamer maken wij voor GEO-informatie (lokaties) ook gebruik van diverse bronnen en daar zitten nogal veel verschillen in. Elke bron heeft namelijk een speciaal doel om zijn data te gebruiken of beschikbaar te stellen. Enig onderzoek naar deze bronnen is daarom wel noodzakelijk en ook kennis hoe deze bronnen te ontsluiten. Aan het eind van mijn 2e jaar BI hebben we daar al diverse voorbeelden van meegemaakt. En met alle respect: BI is nog steeds een vak en geen hobby van wat fanatieke gamers....
@Gerrit, het lijkt inderdaad te mooi om waar te zijn. Maar ik denk dat er in de toekomst met Web 2.0 tools wel degelijk winst is te behalen. De demo die ik heb gezien was met statische gegevens zoals bijvoorbeeld die van het kadaster, die op verschillende kaartlagen gepresenteerd werd. Dat maakt zeker verschil met de dynamische gegevens van de dagelijkse politiepraktijk. En wat de data betreft heb je helemaal gelijk. De kwaliteit van de data en het afstemmen van de bronnen op elkaar daar gaat het meeste werk inzitten. Dat blijft. Voorwaarde voor het kunnen werken met Open Source, Opensourcesoftware, GEO informatie en een Geo-portaal is het werken met Open Standaarden. Voorwaarde voor een waardevolle Business Intelligence zijn betrouwbare, juiste en tijdige gegevens. Dat blijft altijd de basis. Om er voor te zorgen dat de basis goed is, zou juist daarin veel meer tijd en moeite gestoken moeten worden. Veel meer dan nu gebeurt. In het definiëren en vastleggen van processen, data en metadata. In het afstemmen van de bronnen op elkaar. En daar is zeker specifieke kennis voor nodig. Business Intelligence is inderdaad een vak. Een IT-afdeling zou daarbij kunnen helpen. De verandering zit daarnaast meer in de presentatielaag. Web 2.0 tools zijn relatief makkelijk in het gebruik in vergelijking met de bestaande BI tools. Als de data goed is gestructureerd en makkelijk te benaderen is dan zou het naar mijn idee veel eenvoudiger dan nu het nu is mogelijk kunnen zijn om de data te presenteren. En daar pas komen in het verhaal de gamers in beeld. Gamers zijn uitermate handig in het omgaan met computers. Wat dan ook wel weer aangeeft dat het inderdaad niet zo eenvoudig is als het allemaal lijkt te zijn. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling en denk ik zeker de moeite waard om te volgen.
Marga, zoals je het hier weergeeft kan ik volledig met je instemmen. Ik vind het daarom voor mijzelf een mooie uitdaging om de meldkamerdata gestructureerd in een DataWarehouse op te slaan. Als dit goed gecombineerd wordt met alle procedures en beschikbaar kaartmateriaal dan hebben we al een mooie start voor het NetCentrisch werken. Want volgens mij ligt daar de basis: bij de meldkamer! En een goede start is het halve werk.

RSS

Wij, de overheid

ConnectedCops.net

Ambtenaar 2.0

Politie op Twitter

© 2013   Aangemaakt door Politie 2.0   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden