Politie 2.0

De mogelijkheden van de digitale revolutie voor de Nederlandse Politie

Hallo allemaal,

In Amsterdam-Amstelland wordt momenteel gewerkt aan een geo-informatie strategie. Om geen wielen opnieuw uit te vinden heb ik daarom een aantal vragen:

• Is in jouw regio een projectgroep(en) actief op het gebied van geo-informatie?
  • Wordt ingestoken vanuit een praktische behoefte?
  • Wordt nagedacht over integratie van geo-informatie uit verschillende systemen?
  • Wordt geo-informatie getoetst aan reguliere informatie-stromen?
  • Wordt de geo-informatie vanuit processen gestuurd/begeleid?
  • Zoeken jullie landelijke aansluiting?
  • Denken jullie na over uitwisseling en standaarden?

Ik stel deze vragen omdat we willen onderzoeken of er een basis is voor samenwerking op strategisch niveau.

Tags: geo, gis

Weergaven: 135

Berichten in deze discussie

Ik werd door een tweet van MartijnLinssen op het spoor van een eigen stukje tekst gezet. Ik denk dat je zo ie zo terecht kan bij Ed Sabel, Brabant Zuid-Oost.

Dank je wel Marga! Voor de reactie, maar ook voor het lovende stuk over mijn presentatie *bloos*

Ik zal sowieso contact zoeken met Ed Sabel!

Hoi Milo,

Ik heb een vraag wordt in de geo-informatie strategie ook de meldkamer mee genomen?

Op een aantal vragen heb ik van uit mijn organisatie wel antwoord op, Ik ben nauw betrokken geweest bij de eisen die gesteld worden aan LCMS 2.0 , we hebben daar ook een analyse gemaakt wat er op dit moment allemaal aanwezig is op het gebied van Geo -informatie.

Een van de eisen die we daar bij hebben gesteld is dat bijvoorbeeld de geografische laag die de meldkamer gebruikt direct hierin zichtbaar is, zodat je bij een incident en er wordt opgeschaald naar GRIP 1 er niets meer hoeft te worden ingetekend. ook de voertuigen die kunnen deze plot dan zien, op hun MDT etc. Een van de eisen is dat het zelfs op PDA kan gaan draaien. dus we gaan wel vooruit.

Er zijn op dit moment meer dan 100 verschillen de kaart lagen bekent, zowel commercieel als van bijv. Kadaster, Bosbouw, ets ik zal komende week even kijken of ik de lijst kan terug vinden die mail ik je dan wel.

Hallo Theo!

Een goede geo-informatie strategie zal alle betrokken domeinen/processen moeten raken en niet gaan over een allesdekkend systeem; maar juist over integratie op de juiste niveau's, gebruik van (open) standaarden voor uitwisseling, veiligheid, data bij de bron en samenwerking met (geo)partners uit het veld, zoals kadaster, gemeenten, landelijke voorzieningen etc. Er is geconstateerd dat GIS vaak als losstaande applicatie(s) wordt benaderd, zonder dat er naar aansluiting met bestaande omgevingen wordt gekeken. Ook wordt geodata vaak opnieuw aangekocht of in huis gehaald, afhankelijk van de applicatieleverancier levert dit her en der problemen op met opslag.

De meldkamer moet zeker meegenomen worden, ook een landelijk crisismanagement systeem hoort onder de aandacht te zijn. Maar in eerste instantie is het vooral zaak om in alle domeinen te kijken welke geo-informatie een rol speelt, hoe deze wordt gebruikt, welke applicaties actief zijn en hoe een betere synergie kan worden bereikt. We bekijken dit nu vooral vanuit de domeinen opsporing en handhaving omdat intake en noodhulp al op de landelijke agenda staat (sherpa). 

Persoonlijk vindt ik het belangrijk dat vanuit de operatie wordt gestart met de geo-informatie strategie. Dit kan dan altijd worden vertaald naar oplossingen en IT-infrastructuren.

Ik moest even opzoeken wat het LCMS 2.0 is, vond een document op internet www.crisisplein.nl/download.php?docID=33 waarin het perfect wordt uitgelegd. Bij deze ook de link voor de "toevallige lezer"

Mijn reactie heb ik per ongeluk als mededeling op het prikbord gezet.

ob o;iwejfzelf ben ik ihkv bewaken en beveiligen betrokken bij het operatrioneel maken van een geoserver. Daarnaast doen we veel met 3D omgevingen oa in serious gaming. Deze omgevingen gaan we zullen terug moeten komen in de service. Er lopen overigens meerdere trajecten binnen het KLPD om functionaliteit te realiseren, voor brede implementatie is het wachten op de v...

Nadeel van gis data en goede geo-informatie systemen is dat vaak om hoge investeringen in aanschaf en onderhoud gaat. Daarnaast zijn bestaande geo toepassingen niet altijd even goed op elkaar af te stemmen laat staan te koppelen aan eigen data bronnen.

Als alternatief kan in deze gedacht worden aan custom solutions in afweging of voor toepassingen niet reeds bestaande totaal oplossingen bestaan.

Gis data hoeft in deze niet duur te zijn als gebruik wordt gemaakt van web technologieën. Zowel Google als Microsoft bieden application programming interfaces (APIs) om Google Maps danwel Bing Maps (Virtual Earth) in eigen web oplossingen te gebruiken. > Web technologie voor mogelijk device onafhankelijk software toepassingen ontwikkelen.

Custom toepassingen onwikkeld met Microsoft development tools zijn vrijwel altijd eenvoudig te koppelen aan reeds bestaande databronnen. Oplossing in deze is het tonen van geo locaties en relevante locatie afhankelijke informatie op een web map doormiddels van PushPins.

Voorbeeld oplossing SharePoint lijsten koppelen aan online maps:

http://www.sharepointninja.com/Blog/Lists/Posts/Post.aspx?ID=31

Demos Bing Maps interactive Software Development Kit (SDK):
http://www.microsoft.com/maps/isdk/ajax/

Groet,

Stefan Lankester | Experienced SharePoint Developer

stefan.lankester@logica.com

Ik zou zeker Peter op 't Hof van de vtsPN benaderen.

RSS

Wij, de overheid

ConnectedCops.net

Ambtenaar 2.0

Politie op Twitter

© 2013   Aangemaakt door Politie 2.0   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden